Specjalistyczny Szpital
im. dra Alfreda Sokołowskiego
w Wałbrzychu
Pokaż menu

O nas - PORADNIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

PORADNIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

UL. STEFANA BATOREGO 4,

1. Diagnostyka i ocena zdrowia psychicznego

1.1 Wstępna ocena kliniczna

  • Wywiad diagnostyczny – szczegółowa rozmowa z dzieckiem oraz jego rodziną w celu określenia problemu.
  • Historia medyczna i rozwojowa – analiza wcześniejszych trudności psychicznych, somatycznych, sytuacji rodzinnej i szkolnej.
  • Obserwacja zachowań – ocena funkcjonowania dziecka w różnych sytuacjach (np. relacje społeczne, emocje, reakcje na stres).
  • Rozpoznanie objawów zaburzeń psychicznych – identyfikacja symptomów depresji, lęków, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych, ADHD, autyzmu, zaburzeń odżywiania.
  • Ocena motywacji do leczenia – sprawdzenie gotowości dziecka do podjęcia terapii oraz wsparcie rodziców w procesie adaptacji do leczenia.

1.2 Testy psychologiczne

W celu precyzyjnej diagnozy mogą zostać przeprowadzone różne testy:

  • Testy osobowościowe – analiza cech temperamentu, mechanizmów obronnych i funkcjonowania emocjonalnego.
  • Testy inteligencji – ocena poziomu intelektualnego dziecka, analiza trudności w nauce (np. Skala Wechslera).
  • Testy neuropsychologiczne – badania funkcji poznawczych, takich jak koncentracja, pamięć, myślenie logiczne.
  • Testy projektowe – analiza sposobu postrzegania świata i relacji społecznych (np. Test Rorschacha, Test Drzewa).
  • Testy kwestionariuszowe – narzędzia do oceny lęków, depresji, traumy, samooceny oraz kompetencji społecznych.

1.3 Diagnostyka zaburzeń neurorozwojowych

  • Ocena spektrum autyzmu (ASD) – analiza zdolności komunikacyjnych, funkcjonowania społecznego i trudności sensorycznych.
  • Diagnostyka ADHD – testy oceniające impulsywność, problemy z koncentracją, organizację i pamięć operacyjną.
  • Badania neurofizjologiczne – EEG w celu wykluczenia zaburzeń neurologicznych wpływających na funkcjonowanie psychiczne.
  • Ocena zaburzeń przetwarzania sensorycznego – identyfikacja trudności w odbieraniu bodźców (np. nadwrażliwość na hałas, światło).

1.4 Diagnostyka emocjonalna i behawioralna

  • Rozpoznanie mechanizmów radzenia sobie ze stresem – ocena sposobów reagowania na trudne sytuacje i presję społeczną.
  • Analiza relacji interpersonalnych – ocena zdolności nawiązywania i utrzymywania relacji z rówieśnikami i dorosłymi.
  • Diagnoza trudności emocjonalnych – identyfikacja problemów takich jak nadmierny lęk, agresja, wycofanie społeczne.
  • Ocena samooceny i obraz własnego "Ja" – analiza przekonań dziecka o sobie samym i jego poczucia własnej wartości.

1.5 Diagnostyka psychiatryczna

  • Konsultacja psychiatryczna – wstępna ocena lekarza psychiatry, określenie konieczności wdrożenia leczenia farmakologicznego.
  • Monitorowanie objawów psychotycznych – obserwacja potencjalnych symptomów psychoz, halucynacji, myśli paranoidalnych.
  • Ocena ryzyka samobójczego – identyfikacja myśli samobójczych oraz wdrożenie odpowiednich działań prewencyjnych.
  • Diagnoza zaburzeń afektywnych – ocena wahań nastroju, epizodów depresyjnych lub maniakalnych.

1.6 Diagnostyka psychospołeczna

  • Analiza sytuacji rodzinnej – ocena wpływu środowiska rodzinnego na rozwój dziecka.
  • Diagnoza trudności szkolnych – współpraca z nauczycielami i pedagogami w celu rozpoznania problemów edukacyjnych i społecznych.
  • Ocena wykluczenia społecznego – identyfikacja problemów adaptacyjnych w grupach rówieśniczych.
  • Badania jakości życia dziecka – analiza czynników wpływających na codzienne funkcjonowanie i samopoczucie

2. Psychoterapia indywidualna i wsparcie emocjonalne

  • Terapia dla dzieci z zaburzeniami lękowymi – pomoc w radzeniu sobie z fobiami, lękiem społecznym, atakami paniki.
  • Wsparcie dla dzieci z depresją – poprawa samopoczucia, praca nad mechanizmami radzenia sobie z emocjami.
  • Terapia dzieci z traumą i PTSD – specjalistyczne podejście do leczenia dzieci po trudnych doświadczeniach.
  • Terapia wspomagająca dla dzieci z ADHD – poprawa organizacji, kontroli impulsów i koncentracji.
  • Praca nad budowaniem zdrowej samooceny – wsparcie dzieci z niskim poczuciem własnej wartości.

3. Terapia grupowa i rozwój społeczny

  • Grupy terapeutyczne dla dzieci z problemami emocjonalnymi – wsparcie w budowaniu relacji społecznych.
  • Warsztaty umiejętności społecznych – nauka komunikacji, pracy zespołowej, radzenia sobie z konfliktami.
  • Programy przeciwdziałające wykluczeniu społecznemu – integracja dzieci z trudnościami w relacjach.
  • Grupy wsparcia dla młodzieży z trudnościami emocjonalnymi – pomoc w radzeniu sobie z emocjami i stresem.

4. Terapia rodzinna i współpraca z rodzicami

  • Sesje terapeutyczne dla rodzin – poprawa komunikacji i relacji w rodzinie.
  • Warsztaty dla rodziców – edukacja o zdrowiu psychicznym dzieci i skutecznym wsparciu emocjonalnym.
  • Mediacje rodzinne – pomoc w rozwiązywaniu konfliktów między dziećmi a rodzicami.
  • Poradnictwo dla rodziców dzieci neuroatypowych – wsparcie dla rodzin dzieci z autyzmem, ADHD i innymi trudnościami.

5. Programy edukacyjne i profilaktyka zdrowia psychicznego

  • Edukacja w szkołach – zajęcia na temat zdrowia psychicznego, radzenia sobie ze stresem, budowania odporności psychicznej.
  • Programy przeciwdziałania przemocy rówieśniczej – wsparcie oraz edukacja dla dzieci i ich rodzin
  • Warsztaty radzenia sobie ze stresem szkolnym – pomoc w organizacji czasu, nauce i radzeniu sobie z presją edukacyjną.
  • Promowanie zdrowych nawyków emocjonalnych – profilaktyka zdrowia psychicznego i budowanie odporności psychicznej.

6. Specjalistyczne interwencje psychiatryczne

  • Konsultacje psychiatryczne – leczenie dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi.
  • Monitorowanie farmakoterapii – nadzorowanie skuteczności leczenia psychiatrycznego, dobór leków.
  • Terapia dzieci z zaburzeniami psychotycznymi – wsparcie dla młodych pacjentów z bardziej złożonymi trudnościami zdrowotnymi.
  • Interwencja kryzysowa w stanach nagłych – możliwie natychmiastowa pomoc dla dzieci w kryzysie psychicznym.

 

 

7.     Wsparcie w okresie przejściowym i reintegracja społeczna

  • Pomoc dzieciom w adaptacji po trudnych wydarzeniach życiowych – rozwód rodziców, przeprowadzka, śmierć bliskiej osoby.
  • Wsparcie młodzieży w planowaniu przyszłości – rozmowy o wyborach edukacyjnych, zawodowych, radzenie sobie ze stresem związanym z dorosłością.
  • Trening umiejętności życiowych – nauka organizacji dnia, radzenia sobie z obowiązkami.
  • Mentoring rówieśniczy – programy integracyjne wspierające rozwój emocjonalny młodzieży.